SEO-trends en tips om 2018 goed te beginnen

SEO tips voor jouw website. Start 2018 als een raket.

SEO-trends en tips om 2018 goed te beginnen

  |   Marketing

Aan het begin van het jaar beginnen mensen vaak vol frisse moed met goede voornemens. Laten we daarom ook op SEO (Search Engine Optimalisation) het jaar goed beginnen. In dit blog de tips om de vindbaarheid van jouw website tot een succes te maken in 2018.

1. De inkopper: maak de basisprincipes van SEO goed

We kunnen beginnen met allerlei maar het allerbelangrijkste is de basis. Breng die op orde dit jaar. Content en vindbaarheid worden steeds belangrijker. Elke dag komt er meer bij, zorg ervoor dat jij niet ondersneeuwt tussen je concurrenten. Hieronder in het kort een aantal basiselementen waar je website aan moet voldoen:

  • Een goede hosting met een SSL-certificaat.
  • Pagina’s met een juiste styling (H1, H2, e.d.).
  • Snelheid, je website moet snel geladen kunnen worden.
  • Alle meta-teksten staan overal goed (titel, omschrijving en trefwoord).
  • Elke pagina heeft meer dan 350 woorden en de spelling is uitstekend.
  • De website is geschikt voor alle apparaten ofwel responsive.
  • In- en externe linkbuilding werkt of wordt aan gewerkt.

In een eerder blog beschreven we al 11-tips voor een betere vindbaarheid van je website.

2. Werk met logische (spreektaal) zoektermen

In Europa lopen we nog een klein beetje achter maar in de Verenigde Staten zijn 1 op de 5 zoekopdrachten met een stem gemaakt. Voicesearch dus. Aandachtspunt in elke SEO-strategie. Een spraakopdracht is anders dan een getypte opdracht. Spraak is vaak langer en vraaggestuurd. Dus waar we eerst op zoektermen focusten (wat nog steeds van belang is) is het belang van een woordrange belangrijker geworden.

De mens praat anders dan dat hij typt. Met praten zijn we uitgebreider dan wanneer we typen. Je website moet je daarom hierop aanpassen. De zoekopdrachten bestaan vaak uit een vraag, dit komt omdat je direct een antwoord wilt hebben op je vraag. Op een mobiel apparaat heb je vaak weinig tijd en kun je minder tegelijk zien. Dus rustig oriënteren zit er niet in. Je website moet je dus aanpassen op zogenaamde longtail zoekopdrachten.

3. Interne en externe linkbuilding

Hoe win je populariteit bij Google? Door aan te geven dat je heel belangrijk bent en dat kun je bewerkstelligen door veel links naar je website toe te maken. Hiermee stijgt jouw website in waarde. Waar je in het begin van het internettijdperk nog een statische startpagina vol met links kon gebruiken is dat in 2018 anders. Natuurlijke, relevante en kwalitatieve content heb je nodig rondom het linkje naar jouw website toe. Je moet ervoor werken! Wil je weten wie er nu al naar jouw website linken? Gebruik dan Google Search Console of bijvoorbeeld Ahrefs.

Wil je externe links die er nu nog niet zijn? Benader dan partijen die over jou schrijven maar nog geen link hebben geplaatst naar je website. Hoe vind je die zul je denken? Ga naar Google en typ de volgende zoekopdracht in: jouwbedrijfsnaam -jouwbedrijfsnaam.nl. Op deze manier krijg je een overzicht van websites die interessant zouden kunnen zijn voor je linkbuilding.

zoeken op je naam voor meer externe links

4. Zoeken naar een afbeelding

Herkenningssoftware groeit ontzettend snel. Termen als AI (Artificial Intelligence) ofwel kunstmatige intelligentie heb je vast weleens voorbij zien komen. Het herkennen van afbeeldingen is hiervan een onderdeel. Waar je vroeger een zoekopdracht typte, kun je nu ook zoeken met een afbeelding. Zodra je een afbeelding googelt zal Google op zoek gaan naar een overeenkomst met de afbeelding die jij zojuist hebt ingebracht. Ook handig als je het copyright van je foto’s wilt controleren.

Zoeken in Google op een afbeelding

5. Aandacht

Verwend worden en je geen zorgen maken. Dat willen we allemaal. Niet zoeken naar iets en op je wenken worden bediend. Vergelijk je website met een 5-sterren hotel. De ervaring die een bezoeker op doet is ontzettend belangrijk. Waarom is dit van belang voor SEO? Als de gebruiker goed wordt geholpen vindt de bezoeker zijn informatie bij jou, blijft de bezoeker langer, dan bezoekt hij meer pagina’s en komt hij wellicht ook nog terug. Allemaal elementen waar Google naar kijkt.

Geef de bezoeker daarom de juiste aandacht. Hier een aantal tips:

  • Is jouw website verzorgd en aantrekkelijk?
  • Zijn er duidelijke call-to-actions en kan de bezoeker makkelijk navigeren?
  • Heb je eenvoudig leesbare teksten en geen lange alinea’s?
  • Is je bouncepercentage niet te hoog?
  • Hoe lang is de bezoekduur en hoeveel pagina’s worden er bekeken?
  • Heb je een snelle laadtijd?

Een tip om actief de bezoeker te monitoren is om gebruik te maken van Hotjar of Lucky Orange.

6. Lokale vindbaarheid

Google wil haar gebruikers de beste website geven die voldoet aan de zoekvraag. Google kijkt hiervoor naar heel veel factoren. Een van de belangrijkere factoren daarbij is de locatie. Waar is de bezoeker op dit moment, op welke tijd en met welk apparaat? Een voorbeeld is zoeken op ‘supermarkt’. Vanuit het kantoor van Barixel krijg ik dan het volgende te zien:

Zoeken naar een lokale supermarkt in Google

Allemaal supermarkten om de hoek. Had ik dit op mobiel gedaan dan had ik als eerste de dichtstbijzijnde supermarkt te zien gekregen. De locatie is vaak bepalend in de uitkomst die je krijgt. Het is daarom belangrijk om werk te maken van jouw lokale vindbaarheid en kwaliteiten. Dit kun je onder andere doen op de volgende manieren:

  • Zorg voor een volledig Google Business account met juiste categorisatie.
  • Publiceer geregeld via Google Post.
  • Gebruik de review tool voor Google Business of een andere tool. Lees hier waarom reviews belangrijk zijn.
  • Maak lokale landingspages op je website.

In dit blog schreven we eerder over lokaal beter vindbaar zijn.

7. Mobiel is het uitgangspunt

Waar zit je menu bij jouw website op mobiel? Boven in? Dan ben je daarmee in het verleden misschien goed bezig geweest, voor 2018 mag je het menu aanpassen naar onderin het scherm. De telefoons worden groter en onze duimen blijven even lang. Je moet dus dit ‘probleem’ oplossen. Zet daarom het menu net boven je homebutton van de telefoon. Denk mobiel en denk vooruit. Je gebruiker vindt dit fijner, het gebruiksgemak neemt toe en hierdoor blijft de gebruiker waarschijnlijk langer op je website.
Google gaat daarnaast nog nadrukkelijker kijken naar hoe je mobiel presteert. Als het goed is merk je zelf aan de statistieken vanuit Google Analytics dat het aantal bezoekers van jouw website op mobiel toeneemt. Dit zal in 2018 nog meer worden. Het is namelijk iets wat Google belangrijk vindt. Focus je daarom op de mobiele bezoeker en maak het hem zo aangenaam mogelijk.

8. Featured Snippets

Hoog scoren in Google, dat willen we allemaal en Google wil de gebruiker zo goed mogelijk helpen. Ergens moet je dus hele goede vrienden worden met Google om dit te bereiken. Google wil de gebruiker assisteren met zijn zoekvraag en eigenlijk de bezoeker niet afstaan aan een ander. Hiervoor hebben ze featured snippet gelanceerd, dat is het vlak dat je hieronder ziet.

Featured Snippets met voorbeeld vlees bereiden

Steeds vaker zal je dit tegenkomen. Bij 30% van de zoekopdrachten wordt deze vorm van contentdeling getoond. Het voordeel voor jou is dat je hoog op de pagina staat en dus kans maakt op veel verkeer over dit onderwerp. Taak voor jou is alleen om hiernaartoe te werken. Het beste is om pagina’s te maken waar je de oplossing geeft van een vraag. Dus hoe bereid ik kalfsvlees? Het is belangrijk om na te gaan welke vragen er kleven aan jouw product/dienst en deze te vertalen naar aparte websitepagina’s. En deze natuurlijk SEO-proof in te regelen.

SEO en vindbaarheid blijft ook in 2018 een uitdaging

Zie de website als een huisdier, je moet elke dag eten en liefde geven om het diertje niet te verwaarlozen. Dat gaat ook op voor je website. Geef het liefde en aandacht en dan gaat het vanzelf goed presteren. Lever kwaliteit en werk aan content die past bij jouw klant. Pas je daarnaast alle technieken goed toe? Dan ben je al een heel eind.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Vraag een gratis website-scan aan en we nemen jouw website onder de loep.