Lokaal beter vindbaar zijn: Google Mijn Bedrijf

Beter lokaal vindbaar zijn

Lokaal beter vindbaar zijn: Google Mijn Bedrijf

  |   Marketing

Als lokaal bedrijf valt er veel te winnen op het internet. We kopen namelijk liever iets van iemand dichtbij dan ver weg. Mensen gaan liever naar een groenteboer, tandarts of fysiopraktijk in de eigen omgeving. Dus ook voor de lokale ondernemer is het internet ontzettend belangrijk. Lokaal beter vindbaar zijn is dan ook een uitdaging waar elke ondernemer zich mee bezig moet houden. Een van de manieren om hiermee bezig te zijn is Google Mijn Bedrijf.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Het is een tool waarmee jij alle belangrijkste bedrijfsinformatie via Google doorgeeft aan jouw potentiële klant. Het geeft je openingstijden, locatie, recensies, website en andere relevante gegevens weer. De tool is helemaal gratis en geeft jouw een eerste stap in zichtbaarheid. Bij een lokale zoekopdracht zoals ‘tandarts Nijmegen’ worden automatisch op de Google Maps kaart de dichtstbijzijnde resultaten getoond. Voorwaarde hiervoor is wel dat je alles goed hebt ingeregeld.

Google maps voorbeeld vanuit Google Mijn Bedrijf. Met Google Mijn Bedrijf kun je lokaal beter vindbaar worden.

Het aanmaken van Google Mijn Bedrijf is erg eenvoudig en spreekt voor zich. Na het aanmaken ontvang je na een paar dagen een verificatiecode thuis per briefkaart. Deze moet je bij je account invullen om aan te tonen dat je ook echt actief bent op de locatie. Het aanmaken zelf spreekt voor zich. Google mijn bedrijf geeft in ieder geval een boost aan jouw lokale vindbaarheid. Het ontbreken ervan is een gemiste kans. Dit komt omdat ontzettend veel mensen gericht zoeken naar een lokaal bedrijf.

Belang van lokale vindbaarheid

Volgens Google is in ongeveer 30% van de gevallen een zoekopdracht gericht op een lokaal bedrijf en worden 50% van deze opdrachten mobiel uitgevoerd. De voorspelling is dat bijna driekwart van deze mensen daarna daadwerkelijk contact zoekt met het bedrijf of het bedrijf bezoekt. Als je de cijfers leest snap je waarom je werk moet maken van je lokale vindbaarheid. Je moet met je bedrijf en website hiertussen komen te staan.

Tips voor nog meer zichtbaarheid in de zoekresultaten

Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat jij opvalt met je bedrijf. Je wordt getoond bij de lokale resultaten. Het doel van Google is namelijk om haar gebruikers zo goed mogelijk te helpen. Jij als lokale ondernemer helpt Google hiermee. Om nog meer op te vallen kun je werken met Google Post en reviews. Hiermee vergroot je tevens je algehele vindbaarheid. In een eerdere blog beschreven we al waarom reviews voor b2b interessant zijn. Echter gaat dit nog meer op voor b2c. Je kan dit doen met een professionele recensietool maar ook met Google zelf. Een review zorgt in ieder geval voor vertrouwen richting nieuwe klanten. Google maakt het in ieder geval makkelijk om een reviewknop toe te voegen aan jouw website of nieuwsbrief.

Ook lokaal beter vindbaar worden?

Wil je meer weten over hoe jouw website en bedrijf lokaal beter vindbaar worden? Er zijn nog meer mogelijkheden om op te vallen en om zoveel mogelijk bezoekers te genereren voor jouw website. Neem contact met ons op en wij praten je bij met een vrijblijvend advies! Kun je niet wachten? Hier lees je alvast 11 SEO tips.