Contentmarketing

Er wordt vaak gezegd, dat contentmarketing erg tijdrovend is. Er zit een kern van waarheid in, echter als je het goed aanpakt en een goede basis maakt, levert het ook tijd op. Bij Barixel adviseren wij bedrijven om content op een juiste manier in te zetten, zodat het uiteindelijk tijd en resultaten oplevert. De essentie van content moet zijn, dat je met de content iets bereikt. De geïnvesteerde tijd en het geïnvesteerde geld moeten zich terugverdienen. Je maakt het immers niet voor niks. Naast advies over een te volgen strategie kunnen wij ook losse tekstschrijvers, fotografen of videoproducties leveren.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is content (tekst, foto, video, inphographic, etc.) die informatie geeft en aansluit bij jouw doelgroep. Het is content waar jouw doelgroep op zit te wachten, die ze leuk en interessant vinden. Contentmarketing is meer dan alleen het produceren van de content. Content marketing begint met een goed strategisch concept en een redactieformule.

Contentstrategie, de formule naar succes

Barixel helpt bedrijven met hun contentstrategie en bijbehorende implementatie. Welke online strategie (groei)doelen heeft het bedrijf en hoe kan hierop een contentstrategie worden gemaakt. Welke kanalen zijn geschikt voor de content distributie? Met een juist stappenplan werken we aan de ideale contentformule voor jouw bedrijf. Deze formule bespaart je tijd bij de uitvoering en zorgt ervoor dat je weet wat je moet doen en welke doelstelling de content krijgt. Wil je een inschrijving voor de nieuwsbrief, moet de content inspiratie opleveren of wil je juist dat de content leidt tot een download? Door dit in het begin te beschrijven zorg je ervoor dat er duidelijkheid wordt gecreëerd en dat de werkwijze bij de uitvoering gemakkelijker gaat. Uiteindelijk levert deze basis een formule, workflow en planning op. Wij werken volgens een 8 content strategie stappenplan model, dat zorgt voor een duidelijke workflow zodat het leidt tot een succesvolle basis.

Trends op contentgebied

Een paar trends en aandachtspunten bij het maken van content voor komend jaar. Naast deze algemene trends is het belangrijk om te blijven innoveren op content. Probeer wat anders dan wat andere bedrijven doen. Verras je klant met een leuke en originele insteek. Belangrijk hierbij is, bedenk het, maak een planning en plan het in. Drie trends die (nog) meer gaan voorkomen dit jaar:

  1. Lijstjes
    Maak overzichten met lijstjes. Korte en krachtige content. Voorbeelden zijn ‘Top 5…’, ‘beste 10…’.. Het benoemen van trends in jouw sector kan een goede insteek zijn. Werk met whitepapers, mensen zijn dol op ‘gratis’ kennis.
  2. Longtail
    Dit is content die gericht is op de intentie van de gebruiker. Hierdoor sluit de content beter aan bij de zoekopdracht van de gebruiker. Daarnaast wordt de content korter om zo de gebruiker snel en volledig zijn antwoord te geven. Longtail zoekopdrachten zijn vaak vraaggestuurde zoekopdrachten, dus het is belangrijk om je te verplaatsen in de gebruiker.
  3. Video
    Video wordt nog populairder dan het al is. Daarnaast is YouTube een veelvuldig gebruikte zoekmachine. Vooral de zoekopdrachten ‘hoe doe ik…’ zijn populair. Volgens Google zal het zoekverkeer elk jaar op YouTube en op de ‘hoe’-vragen met 70% stijgen. Belangrijk dus dat je als bedrijf vertegenwoordigt bent.

Los van bovenstaande ontwikkelingen zijn er nog veel meer dingen om rekening mee te houden zodat je vindbaar bent én belangrijk(er) blijft. Niemand zit immers stil.

Aandachtspunten bij een contentstrategie

Als je content gaat creëren en hier als bedrijf voor kiest moet je net als bij planten, eerst zaaien. Je moet het de tijd geven om het te laten groeien. Je moet bouwen aan een merk, jouw product sexy maken. Daarnaast moet je slim te werk gaan en ook een creatieve insteek kiezen. Hiermee val je op en creëer je wellicht extra publiciteit.

Bij de creatie van content, is het belangrijk dat je rekening houdt met meerdere insteken. Ga bij het maken van een interview voor op je website niet alleen voor het stuk tekst. Film het interview, maak een foto of stream een stuk live via Facebook of andere social media kanalen. Je moet in ieder geval nadenken wat je met een bericht wilt bereiken en niet zomaar iets doen. Want zomaar iets doen, dat doen er zoveel.

Er zijn natuurlijk nog veel meer aandachtspunten maar ik wil je er hier nog eentje meegeven. Controleer je kanalen, is alles gelijk aan elkaar? Gebruiken we overal dezelfde uitstraling? Zo zorg je voor eenheid en herkenning. En als iemand dan doorklikt en op de website komt, is er dan een duidelijke richting zodat er een conversie kan worden geboekt? Bijvoorbeeld inschrijving tot het e-mailmarketing bestand?

Waarom zou je kiezen voor Barixel?

Bedrijven kiezen ons vanwege onze persoonlijke, betrokken en snelle aanpak. Door verschillende expertises te bundelen kunnen wij een totaaloplossing bieden maar kunnen we je ook helpen met specifieke oplossingen. Wij staan (bijna dan) dag en nacht voor jou klaar. Wij werken met passie en discipline aan jouw project en bedrijf. Een glimlach, van jou, daar doen we het voor. Dan zijn wij trots op ons werk. Gaan wij samen een keer koffie drinken en kijken wat de mogelijkheden zijn? Wij serveren lekkere verse koffie uit een Nespresso apparaat. Zo kunnen we met frisse blik nieuwe ideeën ontwikkelen. Welke klanten kozen eerder voor Barixel?