11 Tips voor een betere SEO

Pak de stijgende lijn in je SEO. Verhoog je vindbaarheid met 11 tips.

11 Tips voor een betere SEO

  |   Marketing

Vindbaarheid van een website is voor veel bedrijven een uitdaging. Een uitdaging die gemakkelijker kan worden, als je de juiste tips en instellingen gebruikt. In dit artikel een aantal SEO-tips (Search Engine Optimalisation) om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Vooral voor een lokale ondernemer kunnen deze tips een sprong vooruit zijn in de lokale vindbaarheid.

  1. Zet Google Business in (Google Mijn Bedrijf)

    Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google en geeft je veel voordelen in de lokale marketing. Je moet alleen wel de juiste instellingen gebruiken. Je moet Google de juiste informatie geven over jouw bedrijf. Denk hierbij aan je adres, openingstijden en welk type bedrijf je hebt. Al deze gegevens gebruikt Google om een gebruiker te helpen bij zijn zoekopdracht. In een latere blog komen we uitgebreider terug op de instellingen van Google Mijn Bedrijf.

  2. Mobiele website die snel is

    Klinkt logisch deze tip. Toch zijn er nog veel websites die nog niet mobiel of traag mobiel zijn. Een website die ook geschikt is voor mobiel is essentieel. Als je zelf iets opzoekt en je komt op een website uit die niet mobiel geschikt is, is dat niet prettig. Zorg er dus voor dat je zelf ook alles goed op orde hebt. Het doel van Google is ook om de bezoeker zo snel mogelijk zijn informatie te geven. Is jouw website niet mobiel, dan zal Google minder snel jouw website tonen. Heb je wel een mobiele website, maar is die heel traag, dan zal hetzelfde gebeuren.

  3. Gebruik de juiste keywords (SEO woorden)

    Verplaats jezelf in de klant of vraag aan de klant hoe ze jouw bedrijf zien. Welke woorden gebruiken ze om jouw diensten of producten te omschrijven. Het zal nuttige informatie opleveren. Je kunt ook gebruik maken van online tools om meer te weten te komen over de in te zetten keywords. De Adwords zoekwoordenplanner van Google, Moz of Ubbersuggest zijn tools die je op weg kunnen helpen. Heb je je onderzoek gedaan zorg er dan voor dat je website geoptimaliseerd wordt met deze keywords. Lokale tip: verwerk je plaats of regio in de teksten.

  4. Bloggen

    Een website die in beweging is, is belangrijk. Stilstand is achteruitgang, zeggen ze weleens. Zorg ervoor dat je website in beweging is, dit zorgt voor een betere SEO ranking. Maak nieuwe pagina’s aan en gebruik bijvoorbeeld een blog om informatieve artikelen te delen. Deel de blog vervolgens op social media voor traffic naar je website. Het spreekt voor zich dat je in de blog de juiste woorden gebruikt, die je eerder in kaart hebt gebracht.

  5. Meta-teksten

    Het wordt veel vergeten, de juiste meta-teksten toevoegen aan een pagina. Deze teksten zie je als je Googelt. Standaard komt er een samenvatting te staan, maar je kunt deze ook zelf invullen.

  6. Een goede afbeeldingsbestandsnaam

    ‘DSC01273’ of ‘IMG_7482’, bestandsnamen die ik nog weleens tegenkom op websites. Het letterlijke bestand wordt direct geüpload. Niet verstandig. Het zegt niks over de foto, geef de foto’s daarom een betekenis. Stel je bent bedrijf X en je hebt een foto van schoenen die je op de website wilt plaatsen. Sla de foto dan bijvoorbeeld zo op: ‘schoenen-cognac-kalfsleer-maat44-Bedrijf X’. Dit zorgt voor een specifiekere vindbaarheid van jouw foto en website. Belangrijk aandachtspunt bij de bestandsnaam: gebruik – (minteken) als scheidingsteken tussen de woorden.

  7. Kleine bestanden gebruiken

    Een ander belangrijk punt voor je SEO is door kleine bestanden te gebruiken. Gebruik bij het uploaden van bestanden naar je website nooit het originele bestand. Dit zijn vaak afbeeldingen van 3 tot 7 MB. Soms zelfs nog groter. Optimaliseer je afbeelding voor de website door deze mooi bij te snijden en sla deze kleiner op. Compressjpeg is een tool die dit kan. Maar er zijn meerdere gratis tools te vinden. Het verkleinen van de afbeeldingen zorgt ervoor dat je website niet onnodig langzamer wordt.

  8. Alt-teksten

    De laatste tips als het gaat om SEO en afbeeldingen. Je kunt afbeeldingen een alt-tekst meegeven. Dit is een stukje tekst waarin je beschrijft wat de afbeelding is. Google kan namelijk alleen codes lezen en niet fysiek jouw afbeelding bekijken. Dus je maakt het ze makkelijk. De alt-tekst van de afbeelding wordt ook getoond als de afbeelding niet kan worden geladen.

  9. Google Maps

    Heb je al een Google Mijn Bedrijf, zorg er dan voor dat je locatie zichtbaar wordt in Google Maps. Op deze manier creëer je op de landkaart van Google weer een extra stipje.

  10. Apple Maps

    Veel mensen denken alleen aan Google en verder aan niets anders. Grotendeels hebben ze hierin gelijk omdat Google de markt opslokt met zijn middelen. Echter jouw (potentiële) klanten gebruiken ook tools die niet van Google zijn. Registreer je bedrijf daarom ook bij Apple Maps. Deze tool lijkt in veel opzichten op die van Google Mijn Bedrijf maar is dan net iets beknopter. Via een iCloud-login kun je eenvoudig een locatie claimen en zet je je bedrijf ook bij Apple op de kaart.

  11. Reviews

    Beoordelingen door klanten voor jouw bedrijf helpen mee in je ranking. Iedereen die op Facebook of Google Mijn Bedrijf zit maakt nu al kans op reviews. Je kunt jezelf als bedrijf daarom beter voorbereiden op het krijgen van reviews en er dus (actief) om vragen bij klanten. In de eerdere blog over reviews stond al waarom je je hier als bedrijf mee bezig moet houden. Samen met de Feedbackcompany helpt Barixel je hiermee op weg.

Naast deze 11 tips voor een betere vindbaarheid zijn er nog veel meer dingen waarop je moet letten. Het spreekt voor zich dat Barixel je graag vooruit helpt met bovenstaande tips. Op deze manier werk je aan vindbaarheid en online groei! Neem contact op en wij helpen jou graag vooruit. Let your marketing run for you!